5 oktober 2024:

De zeven boeren op Schiermonnikoog hebben gezamenlijk 40 procent van hun veestapel ingeleverd: van de 606 koeien zijn er sinds januari dit jaar nog 376 over. Peter Visser is er een van.

de Volkskrant

Meer taalkronkels op de pagina taalkronkels.

Malta winter 2014

Klik hier of op de foto om een foto-impressie te zien van mijn reis naar Malta.

Dag 1: Amsterdam-Malta
Transfer naar hotel in Sliema.

Dag 2: Pittoreske vissersplaatsjes

Marsaxlokk
De typisch Maltese vissersbootjes geven de pittoreske vissersplaatsjes Marsaxlokk en Birzebbuga een kleurrijk aangezicht. Na dit bezoek reizen we naar de prehistorische tempels van Hagar Qim en Mnajdra. De laatste tempel is door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. Als de zee kalm is, kun je naar de Blauwe Grot varen, waar je wordt verrast door het prachtige kleurenspel van het water.

Dag 3: De 'stille stad' Mdina

Mdina
Mdina, ook wel 'de stille stad' genoemd, was eens de hoofdstad van Malta. De sfeer in het historische stadshart, met zijn paleizen en kerken, is werkelijk uniek. We bekijken de mooie kathedraal en de imponerende vestingmuren, vanwaar we een adembenemend uitzicht over het hele eiland hebben. Bij goed weer kun je zelfs Sicilië zien liggen! Hierna bezoeken we in Mosta de beroemde, imposante domkerk. De middag is ter vrije besteding.

Dag 4: Valletta en havencruise

Valletta
Tijdens een wandeling ontdekken we de sfeervolle hoofdstad Valletta. Vanuit de Baraccatuinen hebben we een schitterend uitzicht over de havens. We bezoeken de co-kathedraal van St.-Jan en, als het is geopend, het Paleis der Grootmeesters. Ook maken we een boottocht door de natuurlijke havens van Marsamxett en Grand Harbour, twee van de mooiste havens van Europa. De hoge vestingmuren die Valletta aan drie kanten langs de zee beschermen, zorgden ervoor dat de stad in de late 17e eeuw weerbaar was. Vanaf het water hebben we een goed zicht op de indrukwekkende barokke vestingwerken waarmee de havens in roerige tijden werden verdedigd.

Dag 5: San Anton en Ta Qali

San Anton
We bezoeken de botanische tuinen van San Anton, die bekend zijn om de fraaie fonteinen en de fleurige bloembedden. Daarna reizen we naar het dorpje Ta Qali, dat vlak bij Mdina ligt. Hier zien we hoe handwerkslieden traditionele ambachten als glasblazen, pottenbakken en beeldhouwen uitoefenen.

Dag 6: Gozo, het groene eiland

citadel Victoria
Op een klein halfuur varen van Malta ligt het kleinere eiland Gozo. Dit eiland heeft een heel eigen identiteit en overtreft Malta qua natuurschoon. Ook heerst er een prettige dorpse sfeer. We bekijken het Azurenvenster bij Dwejra, een rotsdoorgang in zee in het westen van Gozo die elk jaar een stukje groter wordt. Ook zien we de citadel van Victoria, die vernoemd is naar de voormalige Britse koningin, het heiligdom Ta Pinu en het pittoreske havenplaatsje Xlendi.

Dag 7: Vrije dag

Dag 8: reis terug naar Nederland